Dag 16

4 januari 2019 - Koh Samui, Thailand

Vanmorgen lekker laat ontbeten i.v.m. de lange reisdag van gisteren. Onze Franse beheerder en zijn vrouw zorgen voor baguettes en fruit als ontbijt. Later in de morgen werden onze moterscooters (125 cc) bezorgd. De weg naar ons huurhuis is erg slecht omdat het de laatste 10 dagen stevig geregend heeft. De diepe kuilen zorgen niet voor een comfortabel ritje naar de verharde weg toe. We zijn een eindje gaan toeren om een geschikte koffielocatie te vinden.  We vonden een boulangerie met de lekkerste dingen. Van het idee dat ik hier wel zou afvallen ben ik al lang afgestapt, integendeel volgens mij groei ik hier als de spreekwoordelijke kool. Na al het Thaise eten is zo'n  Frans bakkertje een zegen. Ik heb een heerlijk stuk gebak gehad ( in het formaat zoals Yvonne die altijd snijdt..😊) en de cappuccino is hier ook prima in te nemen.

Daarna zijn we boodschappen gaan doen in een Tesco,  zo'n grote hypermarché-achtig supermarkt. Omdat dit gedeelte van Thailand toeristischer is dan bijvoorbeeld Ubon waar Rehmy en Aafke wonen is er ook meer variatie in voedsel. Hoewel Kho Samui niet zo toeristisch is als de eilanden in de buurt komen hier toch wel veel buitenlanders en wonen er ook veel. Onze buurvrouw vertelde dat er vooral veel Denen wonen in elk geval in dit deel van het eiland. Hierin dit wijkje staan 12 vrij grote huizen van eigenaars die hier maar een maand per jaar wonen en hun huizen ook niet allemaal verhuren, een lekker rustig wijkje dus.Dit is ook het minst toeristische deel van het eiland. Kho Samui wofdt het coconut Island genoemd vanwege de ontelbare hoeveelheid palmbomen. Er is ook weinig strooilicht zodat er bij helder weer veel sterren te zien zijn.  En dat is op dit moment even het probleem, het is geen helder weer. De temperatuur is prima, de temperatuur van het zeewater is ook prima alleen schijnt de zon niet. Sterker nog, vanuit China heeft zich een tropische storm ontwikkelt die morgen dit eiland vrij dicht benaderd en de nodige overlast kan geven. Voor morgen wordt zware regen voorspeld met behoorlijke windstoten, modderstromen en golven van 5-7meter. Zo'n soort storm noemen ze een  cyclocane, een kruising tussen een cycloon en een hurricane. Als je de verhalen mag geloven er al veel mensen geëvacueerd maar hier merken we er nog niet zo veel van. Misschien een storm in een glas water en als het wel klopt dan hebben we vast weer een spannende dag, daar lijken we pattent op te hebben deze trip. In de Tesco waren sommige vakken aardig leeg. Of dat nu met hamstergedrag van mensen te maken heeft vanwege de naderende storm of omdat je op een eiland zit waar je afhankelijk bent de aanvoer vanaf het vasteland weet ik niet. Feit is wel dat de veerdiensten op dit moment beperkt of misschien wel helemaal niet varen.

Vandaag een kort verhaaltje. We gaan ons opmaken voor een eventuele stormachtige dag. Misschien zijn we in de gelegenheid om wat spectaculaire plaatjes te schieten.