Dag 20

7 januari 2019 - Koh Samui, Thailand

Weer een stralende dag vandaag. 30°C met een gevoelswaarde van 36°C en een luchtvochtigheid van 82%.  Dat is flink heet. Daarom zijn we vanmorgen de bergen in getrokken. De scooters hadden  moeite om ons boven te krijgen, zo groot was het stijgingspercentage. Bij het " peak eye view' restaurant, zo'n  beetje op het hoogste punt van het eiland hebben we wat gedronken. Een prachtig mooi uitzicht over het eiland en de baai . Het was een beetje heiig dus erg ver zicht hadden we niet. Nog steeds staat er een windkracht 5 a 6 dus bovenop waaide het behoorlijk en vonden sommigen het gek genoeg koud ( bij 30° C warempel). Naar beneden rijdend moesten we bijna constant de rem inknijpen anders vlogen we de bocht uit. Op de heenweg zagen we al andere toeristen water over de rem gieten om die wat af te koelen., we waren dus gewaarschuwd. Blijkbaar kon je op deze route ook een wilde rit met pickups meemaken want er denderden ons een paar keer hard rijdende pickups voorbij  met gillende mensen (het leken Chinezen) achterin en in een stellage bovenop de auto. Wij moesten rustig naar beneden vanwege al het losliggende grind en de diepe kuilen maar de 'pickups knalden daar hard overheen. Ach het verkeer is toch al een achtbaan hier, dit ziet de lokale bevolking waarschijnlijk niet meer als spectaculair in tegenstelling tot de gillende Chinezen.

Opvallend vind ik wel de ongemanierdheid van zowel de Chinezen als de Thai.  Uiteraard wil ik niet generaliseren en dit geldt zeker ook niet voor de gehele bevolkingsgroepen. Ik weet ook niet of ze dit zelf zien als ongemanierd, misschien is het hen zo geleerd. Het in een rij achteraan sluiten is zeker voor Chinezen een begrip wat ze blijkbaar niet hebben geleerd of niet kennen. Op het vliegveld hebben we een paar keer meegemaakt dat ze (geldt ook voor de Thai) doodgemoedereerd een hele rij voorbij lopen en vooraan gaan staan.Zonder blikken of blozen. En als je hen fatsoenlijk vraagt om eens achterom te kijken naar de lange rij achter hen dan dan kijken ze je aan of zien ze water branden. Terwijl we voor een check in stonden te wachten voor een balie -allemaal keurig in een rij- werd de rij compleet genegeerd en werden we aan alle kanten voorbij gelopen.En blijkbaar vond iedereen die niet Europeaan was dit heel normaal. Maar als het een cultuur dingetje is dan leer je dat niet zo gemakkelijk af. En wie zijn wij om onze standaarden aan hen op te dringen, maar vreemd blijft het wel...

Na geluncht te hebben bij een cafeeigenaar uit Liverpool (God bless Liverpool riep hij ons nog na toen we weer vertrokken) met een mooi zicht op een van de havens, gingen we op zoek naar een mooi strand. Het was ten slotte een mooie stranddag. We belanden bij zo'n  strand die je altijd op vakantiefolders ziet, witte stranden ,palmbomen en eenblauwe zee. Helaas ging dat laatste niet op omdat de zee nog moet herstellen van de storm en daarom vrij troebel is. Afgezien daarvan een prachtig subtropisch strand. Meestal ligt hier geen zand zoals wij dat kennen op het strand maar 'scherp zand' zoals de stratenmakers het gebruiken in Nederland om tussen de bestrating  te vegen. Ik ben nogal kietelig onder mijn voeten en dit zand nodigt mij niet uit tot een rustige wandeling over het strand.. We sloten de dag af met een mooie zonsondergang die niet aan de horizon onderging maar achter de laatste wolken die zich vormden in de verte. Dat was dan weer jammer voor al die mensen die klaar stonden met hun camera's op het perfecte plaatje te schieten. Waarschijnlijk gaat de zon hier nog wel vaker onder..

Hasta la vista

1. Ingrid Schipper-Schut:
    8 januari 2019
    Ik ben bijna jaloers op al het moois wat jullie zien en beleven, behalve de vochtige temperatuur mogen ze dan houden, ha ha.
    Blij dat jullie genieten van alle mooie dingen en met elkaar een fijne tijd beleven, XX