Dag 22

9 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Back in Bangkok.Op dit moment (00:50) in de vroege morgen zit ik op bed in ons hotel in Bangkok om de een na laatste dag te verslaan. Het was een lange en vermoeiende reis hier naar toe. Vanmorgen ontbeten we al om half 8 omdat om 8: 00 uur de buurvrouw en tevens de beheerster van de woning klaar stond om ons naar de boot te brengen. Een week lang hebben we mogen vertoeven in een prachtig huis met ruimte voor iedereen en van alle gemakken voorzien. Tijdens het ontbijt hebben we de muggenbeten van iedereen doorgenomen en de conclusie was dat we gemiddeld zo'n 7 a 8 keer gestoken zijn. Ik moet er bij zeggen dat ik het gemiddelde flink naar beneden haalde want ik ben wonderlijk genoeg (nog) niet gestoken.Volgens Joey was ik me niet vaak genoeg...kan ook zijn dat de rest zich te vaak doucht...Dus weer op weg naar de boot. 3 man/vrouw achter in de pickup bij de bagage anders past het niet.

De oude schuit lag er al toen we aan kwamen, zijn roet spuwend over het mooie eiland Kho Samui. We kwamen tot de conclusie dat het ding waarschijnlijk voer op diesel en met zo'n  oude moter dat lang niet alle diesel verbrandde en de helft dus via de schoorsteen 'ins blauwe hinein' walmde. De overtocht was op zich prettig met een kalme zee en een heerlijk (niet verkoelend) briesje.We hebben bijna de gehele reis voor op het dek gezeten, uit de zon en in de wind.Nadat we door de (al net zo smerige) uitlaatgassen van de vrachtauto's waren gelopen stond er al een meneer ons op te wachten met een aardig busje (van). Toen wisten we nog niet dat dit een geboren tuuteraar was. Vanaf het  begin tot bij de  aankomst  heeft hij ongeveer 15 x getoeterd. Van die 15 x was zeker een keer terecht omdat een medeweggebruiker rustig stond te bellen op de hoek van een. afslag zodat al het afslaand verkeer geblokkeerd werd. Waar hij de andere 14 keer voor toeterde is mij volslagen onduidelijk. De beste man was ook in staat om ons zo goed als allemaal misselijk te krijgen door zijn manier van rijden. Zeker toen we de stad in reden was het een kwestie van gas geven,remmen, optrekken, van links naar rechts slingeren om zo snel mogelijk van a naar b te komen. En maar toeteren....

Aangekomen op het vliegveld hadden we alle tijd om de bagagedrop te doen en rustig een hotdog weg te werken. Het vliegtuig zou vertrekken om 15:10 maar op dat moment was hij net aan komen vliegen dus werd het weer wat later. Zo rond half 4 konden we vertrekken. Deze binnenlandse vluchten zitten erg krap omdat de vliegtuigen gebouwd zijn voor kleinere mensen dan wij. Gelukkig duurde het tochtje maar een uur en dat is wel vol te houden. Rehmy regelde een taxi voor naar het hotel. Het zou een ritje van een half uur worden zo werd gezegd. Maar er was blijkbaar geen rekening gehouden met de Bangkokse spits. Er is denk ik geen grotere chaos denkbaar dan de spits in Bangkok. De auto's staan klemvast bijna stijf tegen elkaar aan en de gaatjes die dan overblijven worden opgevuld door de scooter en -motorrijders die dwars door het verkeer heen zigzaggen van de ene kant van de weg naar de andere. Daarnaast probeert iedereen om de snelste baan in te schatten waardoor de auto's van rijbaan veranderden met de regelmaat van een klok. Kortom alles zit op een gegeven moment muurvast. Na een uur wist de chauffeur (die overigens de rust zelve was) een gaatje te vinden om ons uit de kluwen van verkeer te rijden en ons af te leveren bij hotel" The Victory" midden in Bangkok.

Na ons opgefrist te hebben hebben we de skytrain gepakt om een eind verderop een markt te bezoeken. We namen de gratis boot die ons dwars door Bangkok bracht. Het is wonderlijk om vanaf de boot  de enorme hoge flats en andere gebouwen te bekijken. Allemaal kleine lichtjes maken de skyline vanBangkok prachtig om te bewonderen.De markt is gehuisvest in oude pakhuizen (hele grote) en beslaan vast enkele vierkante kilometers. Uiteraard is er geen nee te koop. Dit is wel Bangkok dus de prijzen liggen ook hoger dan in de rest van het land. Toch nog wel aanzienlijk lager dan in Nederland. Van aan je voeten knabbelende vissen tot kleding,tassen maar ook hele typisch Aziatische dingen die bij ons niet te koop zijn, bijna alles is te koop. De ene luidspreker gilt nog harder dan de andere om mensen te lokken vooral bij hen te komen eten of iets te kopen. Tussen de etensluchtjes door komt hier en daar door roosters de penetrante lucht van het riool in je neusgaten. Jammer dat jullie dit niet kunnen ruiken , het zou veel aan het verhaal toevoegen.....walging, overgeefneigingen enz. Het was een doordeweekse avond maar het leek wel alsof iedereen hier verzameld was. Partyboten die de rivier op en af voeren, de een nog met meer  lichtjes en Neon dan de andere.Veerboten, sleepboten en wat je nog maar meer kunt bedenken wat op water drijft. En toen we laat in de avond weer naar huis gingen leek er -althans op deze plek- tijdelijk een eind te komen aan de heksenketel aan het water. Terwijl we liepen naar de skytrain zagen we rond half qua nog bouwvakkers aan het werk. De 24 uurs economie heeft in Bangkok zijn weg al lang gevonden en zal ook niet stoppen. Maar ik stop voor vandaag wel.

Morgen nog een dag Bangkok en dan om 21:50 vliegen we richting Moskou. Als ten minste het inchecken lukt. Door een storing bij Aeroflot hebben we nog niet kunnen inchecken....Ons vluchtnummer is SU 6276.

Groetjes uit een chaotisch Bangkok.

1. Ingrid Schipper-Schut:
    9 januari 2019
    Nou slapen maar dan hoop ik tenminste van al die indrukken kan het ook een nachtmerrie worden ...help!!
  2. Christa Oevering:
    10 januari 2019
    Lieve allemaal, bedankt voor jullie verhalen en plaatjes tot nu toe. Groet a.u.b. Rhemy en Aafke van mij en wens hen Jah's zegen toe in Zijn dienst. Ik wens jullie a save journey home. Liefs Chris