Dag 17

5 januari 2019 - Koh Samui, Thailand

Beste mensen, gisteren geen log in verband met stroomuitval. We zaten gistermorgen vanaf een uur of 11 zonder stroom, Internet,  en water. Vandaar dat de log iets verlaat is. De tropische storm Pabuk trok aardig dicht bij ons langs met behoorlijke windstoten maar geen extreme omstandigheden. Omdat we geen stroom - en dus geen licht hadden zijn we toen de wind iets afnam in onze poncho de scooter opgestapt en zijn er op uit gegaan om kaarsen vinden. Want donker is hier ook echt donker. Door dikke water en-modderplaasen zijn we naar de winkel gereden. Daar stonden 5 meisjes met de handen in het haar niks te doen want daar hadden ze ook geen stroom en dus ook geen kassa. Nu werd alles genoteerd op een blaadje en met een calculator uitgerekend. Maar die winkel had geen kaarsen dus op weg naar de volgende. De Thai zijn. iet echt mensen die voor de gezelligheid een kaarsje opsteken... Terwijl de anderen de winkel ingangen hield ik buiten de wacht bij de scooters. Toen ik aan de  overkant een afgewaaide kokosnoot zag liggen leek het me interessant om die eens mee te nemen. De kokosnoten die we in Nederland hebben is eigenlijk het binnenste van de originele noot. We schatten dat ding toch zeker wel 4 a 5 kilo. Hier plukken ze de noten vers en dan worden ze verkocht.

Weer terug de scooter op om in een hoosbui (meer een wolkbreuk) terug te rijden naar huis. Voordat we trouwens op de scooter stapten hoorden Yvonne en Quincy op de veranda zaten een harde knal. De mooie waaiervormige palmboom die in de tuin stond lag nu op het dak van de veranda. Geen persoonlijke ongelukken maar wel dakpannen kapot en wat houtwerk uit het lood. Daardoor ging het onder de overkapping ook lekken. We vingen al het water op om de toiletten te ,kunnen doorspelen en onszelf 's Avonds ook te kunnen wassen. Op het moment dat ik dit schrijf ( 10.15 uur) zijn twee plaatselijke bouwvakkers bezig om de boom te verwijderen en de boel te herstellen. Het zonnetje kwam er warempel net ook even door. We gaan er sowieso vandaag op uit want een dag binnenzitten (hoe spannend het ook was)  is wel weer genoeg. We gaan zo lekker ontbijten en dan er op uit. Tot zover even de belevenissen met Pabuk.Wordt vanavond vervolgt.

1. Anne Dijkstra:
    5 januari 2019
    Wij haddenw al gedacht vast geen stroom meer. Mooi dat alles naar omstandigheden goed gegaan is met jullie.
    De groetjes van ons.
    Anne Margje Bjorge
  2. Ciska De Swart:
    5 januari 2019
    Fijn dat jullie de storm doorstaan hebben🗻, zal best wel eng geweest zijn zo in het donker, na regen komt weer zonneschijn zeggen ze.....we wensen jullie nog een hele fijne week toe. Liefs van hier
  3. Ingrid Schipper-Schut:
    5 januari 2019
    Ja wees maar blij dat je onderweg geen boom op je hebt gekregen, je loopt wel groot risico en een noot van 5 kilo op je kop ga je niet overleven, maar goed.
    Hoop dat het nu wegtrekt en jullie nog paar dagen kunnen genieten.
    veel plezier XXX
  4. Marianne bloem:
    Hallo Henk-Jan.
    Goed om te horen!
    Fijne Vakantie nog daar!!
    👋
  5. Astrid Schut:
    5 januari 2019
    😄 Spannend hoor ! Als je op de scooter bent heb je in ieder geval een helm op je kop. Scheelt weer.....
  6. Bouwe Mienstra:
    5 januari 2019
    Goeije famylje, jjir n beruchtsje uut t gryze Fryslan. Jir t meeste goed lkkr yn a fjildtsjinst west, fannemidje mei Yenn op n.b. T is leuk jimme te folgjen via t reisverslag, en H.j kin tige goed ferhale.
    Jim belibje hiel wot mei elkoar skitterend.
    Tink om t hier op de holle, en doch foarsichtig. Wy sjuche uut nei jim thuuskomst. Jehovah's zegen en oant sjens. Grt de reinboge.
  7. Bouwe Mienstra:
    5 januari 2019
    Jim belibje hiel wot mei elkoar skitterend.
  8. Ingrid Schipper-Schut:
    ik zeg ///best genog, oant moarn!! X