Dag 10

28 december 2018 - Ubon Ratchathani, Thailand

Ochtend in Kong Chiam begint met een ontbijt bij ' Once upon a time' . Een hotel annex lunchroom van waarschijnlijk een buitenlandse eigenaar. Vaak kun je dat opmaken uit de inrichting. Die is voor onze begrippen in de doorsnee Thaise woning nogal sober en en niet zo gezellig ingericht. De hele familie zit vaak op de stenen vloer, er staan bijna geen meubels,hooguit een kast. Maar 'Once upon' is smaakvol ingericht en afgewekt met kwalitatief goed materiaal. Bij de uitspanning hoort ook een weverij. Drie vrouwen zijn op de tradionele manier aan het weven met stoffen die met indigo gekleurd zijn. In het winkeltje wat erbij hoort worden traditionele Thaise omslagrokken (hoor ik net van Yvonne) verkocht maar ook leuke sjaals en hoeden. Kortom zittend op het terras van het hotelletje valt er genoeg te zien. Een Engels uitziende oudere heer zit verderop aan zijn croissantje te knabbelen en te genieten van zijn cappuccino. Naast ons zit een stevige Thaise dame - zo te zien van goede komaf - met haar dochtertje spaghetti en noedels te eten, het was rond de klok van half 10... De meeste Thailand beginnen de dag met een hete noedelsoep. Terwijl ik op de nuchtere maag niet echt gelukkig wordt van eieren en spek of hete noedelsoep wat dat betreft zitten Rehmy en Joey te genieten van een All American breakfast, inclusief eieren,spek, worstje en gebakken aardappelen. Nee,geef mij dan maar een kop koffie en een croissantje. Links naast de 'Once upon' werd gebouwd aan een appartementencomplex. In dit best pittige werk doen de vrouwen ook gezellig mee. Zij zorgen van de af en- aanvoer van cement, in emmers.Gekleed in kleurrijke werkkleding, met vaak een doek om het hoofd en ook nog een hoed op. Soms op laarzen en soms in slippers. Joey merkte op dat ze hier nog niet van vca gehoord hebben. Geen persoonlijke beschermingsmiddelen, geen helm en geen veiligheidsschoenen. Het is leuk werk zo naar de mensen op je heen te kijken.

Na het ontbijt gingen we op weg naar Pha Taem National Park. We stopten even om bij een bijzondere rotsformatie te kijken. Grote rotsblokken die op elkaar gestapeld leken maar door tijd en wind zo geslepen zijn. In de bijna vulkanische rotsgrond is een diepe scheur ontstaan waar je niet in wil kukelen. We hebben trouwens heerlijk weer want het is de hele dag iets onder de 30°C , bewolkt en met een aangenaam windje. Aangekomen in het park gaan we op weg om een route van 4 km te doen die flinke hoogte verschillen herbergt en ons een geweldig zicht geeft op de Mekong en op Laos.De Mekong ontspruit overigens in China en Tibet en eindigt nabij Ho Chi Minh stad in de Zuid Chinese zee. De wandeling brengt ons langs hoge rotswanden, muurschilderingen van zo'n  2 a 3000 jaar oud naar wordt aangenomen, hoge bamboebomen en een prachtige huig uitzicht op de rijstvelden langs de rivier. Er wonen daar warempel ook nog mensen in eenvoudige hutjes , misschien de rijstverbouwers. In de verte voer een typische longtail boot traag tegen de stroom in. Volgens mij kun je stroomafwaarts heerlijk kanovaren of raften maar het water staat nu zo laag dat je bijna naar Laos kunt lopen. 4 kilometer lijkt niet zo ver maar de hoogteverschillen maken het voor ons ongetrainde middelbare mensen geen zondagswandelingetje. Na 3 kilometer zaten we allemaal even lekker bij te komen in soort van uitkijkpaviljoentje. Ik kon daar lekker mijn Thaise roombroodje uitproberen. Dat viel niet tegen hoewel de Thai van mierzoet houden en de room ook weer tandglazuubarstende kwaliteiten had. Na de laatste kilometer een heerlijk bakje cappuccino gehad, die is hier prima hoewel nooit heel heet. Terwijl we wegreden zagen we werkmensen bezig om een soort van podium te bouwen waarschijnlijk voor oud en nieuw. Dit is ook de omgeving waar in Thailand  de eerste lichtstralen het nieuwe jaar verwelkomen en waar blijkbaar veel mensen op af komen.

Om de middag in het park af te sluiten gaan we naar de Soi Sawan watervallen. Dat is een kilometer lopen vanaf de parkeerplaats maar de laatste paar honderd meter zijn weer akelig stijl. De waterval heeft vanwege het droge seizoen maar 20% van zijn normale capaciteit. Maar dat heeft ook zijn voordelen want je kunt nu heerlijk pootjebaden en zelfs zwemmen in de vele uitholling die er in de rotsbodem zijn gesleten.De hele groep vind bovenin zelfs een bespringbaar eigen zwembad. Het water is heerlijk van temperatuur en we blijven hier lang hangen. Uitgeput aanvaarden we de terugtocht terwijl we hebben besloten de avond bij een pizzeria te eindigen. Deze hadden het formaat deurmat zodat we de rest van de avond zullen moeten uitbuiken.

Morgenvroeg vertrekken we al om 6:30 omdat we op weg gaan naar de kring in  Nakom Rachasima. Rehmy en Aafke hebben daar 's Middags om half 3 pioniersvergadering en dus kunnen wij wat rondneuzen daar. Morgen knal ik er wat foto's op omdat mijn tablet nu leeg is en ik ook. Houdoe.

1. Ingrid Schipper-Schut:
    28 december 2018
    mooi verhaaltje weer zwager, dank hiervoor!
    leuk jullie zo te volgen......pas a.u.b beetje op in het verkeer, wil jullie weer graag heelhuids terug x
  2. Simone Lovink:
    29 december 2018
    Zo te lezen een relaxed dagje met aangename temperatuur 😎.
    Ik zie weer uit naar de belevenissen op de kring. Wij gaan vandaag ook genieten van de kring. Veel plezier en lieve groeten van Simone en Moeders👵🏼🙋🏻
  3. Bart & Ans:
    29 december 2018
    Bedankt voor je verslagen HenkJan. Voor ons extra leuk om te lezen, een gedeeltelijke herbeleving van een mooie oktober in Thailand. Heel herkenbaar, het eten, de drukte, de lieve mensen, de hitte.
    Geniet van jullie trip, voor je het weet is het weer voorbij.
    Groetjes aan iedereen. (Dat ‘houdoe’ houden we erin)
  4. Hillie en Appie:
    Fijne kring gehad,houdoe! 😀