Dag 8

26 december 2018 - Ubon Ratchathani, Thailand

Na rustige nacht volgde een lekker ontbijtje waarna Rehmy ons weer oppikte voor de actie van 9:00 uur in de Koninkrijkszaal. De groepen worden ingedeeld in ongeveer gelijke aantallen waarbij een van de partners Thai moet kunnen spreken. Zo werd ik vanmorgen gekoppeld aan Matthew, een Canadese broeder die hier al weer een jaar woont met zijn vrouw. Hij heeft veel humor welke hij ook gebruikt  in de velddienst. De bewoners lijken daarvan nog relaxter te worden dan ze al zijn. Zo kwamen wel bij het 1e huis al binnen. Binnen is eigenlijk niet het juiste woord want binnen is gewoon buiten maar de huizen hebben hier een soort voorportalen met grote hekken er voor waar de (vaak grote) auto staat. De mensen zitten daar soms. Zo ook onze 1e huisbewoner. Op weg naar hem toe pakte hij al twee stoelen zodat we konden zitten en praten. Matthew liet hem een traktaat en een video laten zien. Alles heel relaxed. Zoals in alle hete landen moet je je aanpassen aan de temperatuur en het tempo van de mensen. Zo nu en dan wordt er even gestopt om in de schaduw wat te drinken. Bij een andere man moesten we ook gaan zitten en kregen een glas lekker koud water aangeboden. Hij was politiefunctionaris geweest en zij vrouw lerares. Vriendelijke mensen ook weer. Joey was gekoppeld aan Andy, een Amerikaanse broeder die we Elvis hebben gedoopt. Niet alleen heeft hij een grote kuif maar is hij ook een 'all American boy'. Veel humor, veel en hard lachen en een entertainer. Hij rijdt rond in een oudeToyota Corrola, wie kent die nog. Die leent hij van vrienden uit Bangkok. Dat deed me denken aan  mijn 1e auto ,een Toyota Carina...De Luxe dat dan wel weer. Matthew en ik kwamen bij een huis waar de muziek luid uit de speakers kwam. De heer des huizes bleek een fanatiek karaoke zanger te zijn. Nadat Matthew ook luidkeels ' sa wa dee ' had geroepen keek de man ons aan, deed vervolgens de deur dicht om vrolijk verder zijn liedje af te zingen. We mochten niet eens meezingen..

Op een gegeven moment moet je toch ook weer wat eten en is een airconditioned eettentje best verfrissend na de hitte. We kregen een schaal waarop enkele soorten groenvoer lag ( krulsla, munt, steel van de passie bloem ) en een soort van satéstokje alleen was het geen stokje maar de steel van iets waarop vlees/vis was gespiest.  De bedoeling was dat je een gedeelte van het vlees in een doorzichtig velletje stopte (leek een soort doorzichtige ouwel) samen met de groenten en nog wat andere dingen en dat oprolde. Deze rol doopte je dan in een pittige saus waarop er gegeten kon worden. Ik wilde een dikke rol maken waar al het vlees in ging maar dat mocht niet van mijn tafelgenoten..De bedoeling was dat je meerdere rollen draaide. Een dikke rol leek me veel efficiënter maar ik heb me weer ingehouden en me aan de Thaise tradities gehouden...

Later op de middag zijn we naar een deel van de stad gereden waar we wat meer van de 'outback' zagen om daar nabezoeken te doen. In het regenseizoen zijn daar de "sawa's" , de rijstvelden maar die stonden nu droog. Wel liepen daar buffels rond die waarschijnlijk nog gebruikt worden voor de landbouw dacht Aafke.  Met de top 2000 op de achtergrond reden we over kleine weggetjes naar de nabezoeken.Hier en daar liggen honden lui op de weg en gaan pas op het laatste moment aan de kant. Gezien het aantal kreupele honden soms ook te laat.Bij een woning troffen we vanmorgen 6 honden aan, op een erf van hooguit 25 m2. Met dit weer zijn het net 'Hot dogs', letterlijk..

Na ons even te hebben opgefrist was het al weer tijd om op weg te gaan naar twee (vleselijke) zusters die ons en de halve gemeente hadden uitgenodigd om te eten, te kletsen te zingen. De smaakpappillen werden weer behoorlijk op de proef gesteld want wat de Thai medium spicy noemen daar slaat bij ons (althans mij) al vrij snel de vlam in de pijp. Maar Cola blust het geheel weer tot beheersbare proporties. Cola is trouwens ook goed om eventueel aanwezige bacteriën of bacillen te doden, dat is ons ten minste verteld door de inentingsarts die serieus leek te zijn toen ze die uitspraak deed. "En, zei ze, neem nooit ijsklontjes in je drinken, vaak worden die van onzuiver water gemaakt en daar raak je geheid van aan de schijt" waren haar letterlijke woorden.". Dat verhaal werd door iedereen hier gelijk de grond in geboord hoewel er best wel plekken in Thailand zullen zijn waar dit wel zo is. Nu we het toch over de inentingsarts hebben, ze was wel een beetje vreemd. Ze zei' ik tel tot drie en dan komt de prik' maar met 1zat die er al in terwijl ze ' in de maneschijn ' zong...Niet gelogen, vraag maar Joey en Ilse.

Ik sprak ook nog even met een Hawaaianse broeder die hier met zijn vrouw en zijn  groepsopziener en zijn vrouw was .Ze trakteerden ons caramelchocolade en op een Hawaaianse dansje op de muziek van 'paradise is just round the corner'  een van de original songs. Hij was nu 65 maar had tot zij  57e gesurfd.  Ze spreken ook Thai en zijn hier ook voor de speciale prediking campagne (SPC). In Hawai bewerken ze 9 eilanden waar Thai sprekende mensen wonen en hebben ze drie groepen. Er wonen er daar tussen de 4000 en 5000 . Na een Engelse, Nederlandse, Koreaanse en Thai versie van een aantal Koninkrijksliedjes te hebben aangehoord was het tijd om afscheid te nemen.  Niet nadat er heel veel foto's werden gemaakt met de twee zustertjes in de hoofdrol. De zusters waren zo rond de 1,50 meter terwijl wij met ons gezin daarachter stonden ( waarvan Yvonne de kleinste is met 1,83 m).

Terwijl rest bij Rehmy en Aafke 'all you need is love' zit te kijken( niet echt mijn ding) kon ik mijn dagelijkse blog in alle rust maken. Morgen halen we de huurauto op om naar een prachtig natuurpark te rijden, in elk geval op weg daar naar toe. Tot de volgende keek.

1. Ingrid Schipper-Schut:
    27 december 2018
    Nou wat een belevenissen weer zeg.... En wat vergt het een aanpassingsvermogen... En helemaal voor een rasechte Fries😜
    Maar daarom ook extra trots op je zwagertje.
    Ik wil bijna zeggen hou het hoofd koel... Maar besef dat dat lastig wordt🙄
    Desalniettemin.... Keep on smiling... Have fun... Xx