dag 4

22 december 2018 - Ubon Ratchathani, Thailand

Vroeg op vanmorgen om op tijd te zijn voor de actie van 9:00 uur. Het was de grootste velddienstactie die ze hier in de gemeente hebben gehad. Er waren ongeveer 80 broeders en zusters tegen normaal zo rond de 20. We gingen met een clubje werken vlakbij het vliegveld. Allemaal het parapluutje -met uv filter - op om verbranden tegen te gaan. En heet was het,een kokende 36 °C . Ik werkte met een plaatselijke broeder en zijn zoontje die redelijk Engels sprak.Bijna iedereen die thuis was nam de tijd om een filmpje te zien en om een traktaatje aan te nemen. 70 miljoen mensen en maar 5000 verkondigers..Er is nog werk aan de winkel. Vanmiddag kon eindelijk de langgerekte korte broek aan (zat in de vertraagde koffer). Om even aan de warmte te ontsnappen hebben we gezwommen in een zwembad op de 5e verdieping van een hotel, een soort van dakterraszwembad. Weinig zwemmers want de meeste Thai kunnen niet zwemmen en poedelen een beetje rond in het pierebadje. We moesten ontzettend lachen om stel die alleen maar selfies aan het maken waren waarop Joey een parodie uitvoerde door als een Uber model een aantal poses aan te nemen.

Toeren hier door de stad is alsof je in complete chaos terecht gekomen bent. Hier geldt niet wie er voorrang heeft maar wie zijn auto/scooter er eerst voor durft gooien. Het scheelt enorm dat rehmy en Aafke ervaring in Amsterdam hebben opgedaan hoewel daar rijden vergeleken met hier een 'walk trough the park' is.

De nachtmarkt is weer een belevenis op zich. Zoals gezegd zijn we een attractie als we daar over de markt lopen. Al lopen Rehmy of Joey 100 meer voor of achter ons, over alle kleine mensjes heen zien we altijd waar ze zijn. Soms moeten we met ze op de foto of blijven mensen met de mond open staan te kijken, maar dat went al. Je hoeft je geen ogenblik af te vragen of er wel iets te krijgen is wat je lust, alles is er te krijgen.Van hamburgers, satéstokken , pannenkoeken,  eieren, cocosmelk,  ijs, chocolade, wormen, en nog veel meer gerechten waar ik geen idee van heb wat er in zit.Er staan zo veel scooters dat het lijkt alsof de TT bezig is. Midden tussen de koopwaar zie je dan een metershoge beeld van de (niet populaire) koning staan. Alsof hij er persoonlijk verantwoordelijk  voor is of alles wel eerlijk gebeurt. Maar de Thai zijn veelal eerlijke mensen. Hoewel voor de huizen vaak hoge stevige hekken staan. Ons valt ook de grote auto's op die hier rondrijden. Lenen schijnt bij de mensen hier te horen dus weinig van wat er rond rijdt is ook echt eigendom. Dat geldt overigens ook voor veel huishoudelijke  apparaten.

Er is hier in Ubon  (500000 inwoners) 1 moskee, 1 Koninkrijkszaal maar heel veel enorme Boedistische tempels. We zullen er in de loop van reis waarschijnlijk nog veel meer gaan zien. Morgen weer studie en morgenavond een programma  voor de delegates. Vast weer een inspirerende dag. Oant  moarn.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monique Fens-Hoogenboom...:
    22 december 2018
    Gelukkig kreeg ik van Ingrid deze blog toegestuurd. Het is fijn om mee te kunnen genieten van jullie trip en vd predikingwerkzaamheden. Xxxx aan de hele familie
  2. Ingrid Schipper-Schut:
    22 december 2018
    Ja lijkt me ook best gek gevoel om je nu bekeken te voelen als witte reus😉... en ook quincy is zo lang op de foto van de velddienstactie .. naast haar dat kleine zuster tje😊.. nou iig fijn dat jullie elkaar makkelijk kunnen terug vinden tussen de kleine menigte!
    Jullie slapen nu al...maar oant moarn !!
  3. Christa Oevering:
    23 december 2018
    Wat een event zeg met 80 JG's in de vldd. Fijn dat de mensen de tijd nemen filmpjes te bekijken. Die zeggen vaak meer dan woorden lezen! Leuk dat er zoveel aandacht voor jullie is met name jullie lengte! Dan zijn mensen so wie so al nieuwsgierig en dat komt goed uit!!!
    Lieve groet voor jullie allemaal.